Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało kolejny nabór środków w konkursie na dofinansowanie do zakupu autobusów dalekobieżnych w ramach KPO. Nowa edycja dotyczy tylko autobusów zeroemisyjnych.
— Walczymy z wykluczeniem transportowym, inwestując w przyszłość zielonej mobilności. Dofinansowanie zakupu nowoczesnego, zeroemisyjnego taboru autobusowego to krok w stronę bardziej komfortowego, wygodnego i przyjaznego środowisku transportu dla mieszkańców regionów całej Polski — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak wypadły trzy dotychczasowe nabory?
Dotychczas Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeprowadziło trzy nabory w ramach inwestycji KPO E1.1.2. W ramach I naboru podpisano umowy na 20 przedsięwzięć zakładających zakup 146 autobusów niskoemisyjnych i 29 zeroemisyjnych. Obecnie podpisywane są umowy na podstawie wniosków złożonych w ramach II naboru, gdzie wsparcie może uzyskać 47 projektów zakładających zakup 216 autobusów niskoemisyjnych i 107 zeroemisyjnych. Ponadto 9 grudnia 2024 r. Minister Infrastruktury zaakceptował listę rankingową III naboru, w którym wsparcie może uzyskać 6 projektów zakładających zakup 23 autobusów zeroemisyjnych.
Zakupione w ramach naboru nowoczesne i ekologiczne pojazdy, a także niezbędna infrastruktura towarzysząca, będą wykorzystywane na nowo utworzonych pozamiejskich liniach autobusowych bądź na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości linii autobusowej.
Kto może uzyskać wsparcie?
Z IV naboru będą mogli skorzystać wszyscy organizatorzy publicznego transportu zbiorowego: województwa, powiaty, związki powiatów, związki powiatowo-gminne, związki międzygminne, gminy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Wsparciem objęty jest zakup taboru dla linii komunikacyjnych w transporcie pozamiejskim, w tym przewozy łączące miasto, gminę sąsiadującą i co najmniej jedną gminę inną niż sąsiadująca. Nie są objęte wsparciem przewozy w ramach komunikacji miejskiej.
Nabór wniosków będzie prowadzony od 7 do 21 stycznia 2025 r.
Jakie są kryteria otrzymania dofinansowania?
Każdy zainteresowany beneficjent będzie musiał opisać sytuację transportową w swoim regionie, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej. Kluczowe będzie także wsparcie integracji transportowej, ponieważ premiowane będą linie, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim. Dodatkowe punkty można uzyskać także za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu czy korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.